Βιβλίο Δασκάλου

Σκοπός ενότητας:

-σκοπός της ενότητας αυτής είναι να ενημερωθούν τα παιδιά για το δικαίωμα στο νερό και να μπορούν να το συσχετίσουν με την κλιματική αλλαγή. 

-Επίσης να μπορέσουν να καταλάβουν τη σημασία του νερού τόσο για τον άνθρωπο όσο και για τη φύση.

 

Διδακτικοί στόχοι:

 

-Οι μαθητές να μάθουν να:

 

Υπάρχουν

Να ευαισθητοποιηθούν οι ίδιοι και να ευαισθητοποιήσουν και το ευρύτερο περιβάλλον τους αλλά και να αλλάξουν  τρόπο σκέψης όσον αφορά τη χρησιμοποίηση του νερού. Ακόμη, να αντιληφθούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι πρόβλημα τόσο σοβαρό, όσο η έλλειψη νερού.

 

Συμβιώνουν 

Να συνεργάζονται μεταξύ τους για να βοηθήσουν όσο μπορούν να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής. Επιπλέον να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για τη σωστή χρήση  και την εξοικονόμηση του νερού.

 

Γνωρίζουν

Για τη σημασία του νερού στη θρησκεία, τον πολιτισμό, τη μυθολογία και την υγεία. Πρέπει ακόμα να κατανοούν το δικαίωμα που έχουν στο νερό όλοι οι άνθρωποι, όπως επίσης να κατανοήσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κάποιοι συνάνθρωποί μας στην εύρεση καθαρού πόσιμου νερού. Επιπλέον να μάθουν τι είναι η κλιματική αλλαγή και πώς επηρεάζει τη ζωή μας.

 

Πράττουν 

Μέσα από τις καθημερινές τους δραστηριότητες να προσπαθούν να επιβαρύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον. Να μη μένουν μόνο στην ενημέρωση αλλά να προχωρούν και στην πράξη (όχι σπατάλες στο νερό), να δραστηριοποιηθούν και να βοηθήσουν οργανώσεις που ασχολούνται με την κλιματική αλλαγή.

 

Μετασχηματίζουν

Τον εαυτό τους και την κοινωνία υλοποιώντας τις γνώσεις τους σχετικά με τη χρησιμότητα και έλλειψη του νερού, βάζοντας κι αυτοί το λιθαράκι τους για ένα καλύτερο μέλλον και τέλος να κατανοούν την ανάγκη αλλαγής τρόπου σκέψης και ζωής με γνώμονα το συμφέρον του πλανήτη και κατ' επέκταση της ίδιας της κοινωνίας.

 

Μεθοδολογική προσέγγιση:

- Το κεφάλαιο αυτό προσεγγίζεται με βάση το μαθητή (μαθητοκεντρική προσέγγιση). Ο δάσκαλος απλά πρέπει να δώσει τις απαραίτητες κατευθυντήριες γραμμές ώστε ο μαθητής να μπορέσει να καταλάβει το ζητούμενο του μαθήματος. Τα παιδιά έχουν ενεργό ρόλο στη μάθηση, καθώς τους ζητήται να εκφράσουν την άποψή τους, να αναζητήσουν υλικό και να διαδώσουν τα μηνύματα και τις ιδέες τους μέσω των έργων τους. Απαραίτητα βοηθήματα του δασκάλου είναι ο υπολογιστής όπου με τα σχετικά βίντεο που θα προβάλλει θα καθιστά τους μαθητές ικανούς να κατανοήσουν και να παρακολουθήσουν πιο εύκολα και πιο ευχάριστα το μάθημα. Επίσης, θα υπάρχει σχολιασμός κάποιοων φωτογραφιών και η δημιουργία εννοιολογικού χάρτη από τα παιδιά. Τέλος, στο τετράδιο εργασιών βρίσκονται διάφορες δραστηριότητες (όπως για παράδειγμα, ζωγραφική, παζλ, κρυπτόλεξο).

 

- Επιπλέον, χρησιμοποιείται και η ομαδοσυνεργατική μορφή διδασκαλίας: Τα παιδιά σε ομάδες μπορούν να παρατηρήσουν, να σχολιάσουν και να απαντήσουν στις ερωτήσεις, αφού προηγουμένως συζητήσουν και συνεργαστούν με τα άλλα μέλη της ομάδας. Αν το επιλέξουν, είναι ελεύθερα να δημιουργήσουν και ομαδικά έργα. Η αυτοαξιολόγηση του ατομικού ή ομαδικού έργου ξεκινάει  μέσα στην ομάδα, πριν παρουσιαστεί στην ολομέλεια της τάξης.

 

 

Διάρθρωση κειμένου:

-Το κεφάλαιο αρχίζει με ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Γ. Γρηγοριάδου Σουρέλη με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά, το οποίο χρησιμοποιείται ως αφόρμηση για μια εισαγωγή στο θέμα. Οι μαθητές παρατηρούν τις φωτογραφίες και διαβάζουν το κείμενο.(ερώτηση προς τα παιδιά: τι μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος μόνος του για να προστατεύσει το "δικαίωμα στο νερό"; Τι μπορεί να κάνει η τάξη μας;)

-Συνεχίζουμε με τη σχέση που έχει το νερό με τους καλλιτέχνες (ζωγράφους, γλύπτες, μουσικούς, λογοτέχνες). Παραθέτονται μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς οι άνθρωποι της τέχνης "παντρεύουν" το νερό με τα έργα τους.

-Ακολουθεί εκτενής αναφορά σε δύο πασίγνωστους καλλιτέχνες (Λεονάρντο ντα Βίντσι και Μονέ). Παραθέτονται ακόμη σχετικοί πίνακες των δύο καλλιτεχνών.

-Όσον αφορά τις δραστηριότητες, αυτές βρίσκονται στο τετράδιο των εγρασιών. Να σημειωθεί ότι το τετράδιο εργασιών χρησιμοποιείται παράλληλα με το βιβλίο του μαθητή.

-Πρώτη δραστηριότητα που συναντάμε είναι ένα κρυπτόλεξο που καλούνται να λύσουν οι μαθητές. Αφού βρουν τις λέξεις τις χρησιμοποιούν για να φτιάουν μια σχετική ιστορία.

-Ακολουθεί η δεύτερη δραστηριότητα που έχει να κάνει με την κλιματική αλλαγή και τον κύκλο του νερού. Εδώ οι μαθητές συμπλερώνουν μια εικόνα που τους δίνεται και έπειτα καλούνται να συμπληρώσουν τα στάδια του κύκλου του νερού.

-Επόμενη δραστηριότητα είναι ο σχηματισμός ενός παζλ.

-Η τέταρτη δραστηριότητα είναι συζήτηση και καταγραφή των απόψεών τους πάνω στο παζλ που συμπλήρωσαν στην προαναφερθείσα δραστηριότητα.

-Τέλος, καλούνται να βάλουν τίτλους σε κάποιες ζωγραφιές που θα τους δοθούν σχετικά με το θέμα.

 

Προτεινόμενα εποπτικά μέσα: 

Στο μάθημα εκτός από το σχολικό βιβλίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν ο Η/Υ, ο projector ή ο διαδραστικός πίνακας για την προβολή εικόνων και βίντεο. Ακόμη μπορεί να χρησιμοποιηθούν όλα τα σύνεργα της ζωγραφικής, όπως χαρτόνια, ξυλομπογιές, μαρκαδόροι, πινέλα, πίνακες ζωγραφικής κ.ά.

 

Πρόσθετο υλικό για τον εκπαιδευτικό: